בס"ד


מאמרים ועיונים
מס. סידורי:2532

על תשובה 2237

תאריך:
מחבר המאמר:

לפסק עליו התקבלו ההערות לחץ כאן

שאלה

השבת אבידת גוי אסורה גם בזמן הזה

1. הרמב"ם והשו"ע פסקו להדיא שסתם גוי נחשב עובר עבירה. מי שטוען שהגויים בימינו גדורים מכך, צריך לחלק בין גויי ימינו לגויים בתקופת הרמב"ם והשו"ע, ולא רק מגויי תקופת חז"ל.

2. כל הגויים אינם גדורים מאשת איש וממשכב זכור, ורואים בזה היתר 'הלכתי' וחוקי גמור, וכל העולם שטוף מזה, ונמצא שהם עוברי עבירה בערייות ובמצוות העמדת בתי דינים לאכיפת עניינים אלו.

נעם לבנת

תשובה

תודה על ההערה.

לעניות דעתי אין הדברים כך.

אשת איש נחשב דבר מאוד מכוער גם אצל רוב הגיים וכן משכב זכור.

יש מיעוט סוטים - אבל מוקעים בחברה, כידוע.

בכל אופן תודה על ההערות

הרב יצחק בירך דסקל (מחבר התשובה עליה התקבלה ההערה)

שאלת המשך

תודה על תגובתך.

לגופו של עניין, להערתי הראשונה לא התייחסת: כשבאים לומר שפסק של השו"ע והרמב"ם איננו רלוונטי בימינו ושהדין הפוך, יש צורך בהוכחות נחרצות שהמצב השתנה מימיהם לימינו, ווודאי שאין די בראיות שהמציאות בימינו שונה מזו של ימי הגמרא.

ולגבי ההערה השניה - הלוואי והיית צודק ש'אשת איש נחשב דבר מאוד מכוער גם אצל רוב הגיים וכן משכב זכור. יש מיעוט סוטים - אבל מוקעים בחברה, כידוע' - בעוד הניאוף מצוי עד כדי כך שבחברות מערביות המחקרים המקובלים מדברים על 25% מהנשים הנשואות. ולגבי משכב זכור - הרי האמת הנוראה היא שהסוטים אינם מוקעים בחברה המערבית אלא להפך - גאים בכך ועניינם מקודם על ידי החוק, הפוליטיקאים, האמנות, התקשורת ותעשיית הבידור; ההוקעה, בכל מדינות המערב, אסורה על פי חוק!

ואולם, זוהי מחלוקת (בינינו) במציאות והיא איננה העיקר. העיקר הוא שאפילו היו דבריך נכונים והתופעה אמנם נחשבת למכוערת - אין היא, בשום פנים, נחשבת לאיסור ובוודאי שאין מעמידים עליה בתי דינים, כך שאי אפשר להפקיע, משום כך, את הגוי מהיותו רשע שאיננו מקיים את מצוות בני נח.

והעולה מכך הוא שכאז כן עתה, איסור גמור הוא להשיב אבידת גוי בסתמא.

נעם לבנת

תשובה

אני לא בא לשנות. אני מסביר מדוע גדולי עולם כתבו כן. תעיין בתשובה שדברי מבססים על דברי גדולים.

לגבי שאר הדברים, אני מבין את הדברים אחרת.

הרב יצחק בירך דסקל (מחבר התשובה עליה התקבלה ההערה)