בס"ד


מס. סידורי:13882

סירוב המשכיר לשוכרים חלופיים שמצא השוכר

שם בית דין:כוכב יעקב - איגוד בתי הדין לממונות
דיינים:
הרב אביב ניר
הרב חבר טוב אבישי
תקציר:
התובעים שוכרים שרעזבו את הדירה באמצע השכירות ומצאו שוכרים חלופיים אלא שהמשכיר דוחה הצעות אלו.
המשכיר נותן נימוקים מדוע דחה הצעות אלו וטוען שבחוזה כתוב שיש להחזיר את הדירה נקייה והדירה עדין לא רואיה להחזרה.
פסק הדין:
ביה"ד קיבל את חלק מהדחיות של המשכיר אך חלק מהדחיות לא היו מוצדקות.
בתור פשרהה ביה"ד הציע שהשוכרים ישלמו 500 ש"ח לחודש עד סוף תקופת השכירות והמשכיר יחפש שוכר במחיר מוזל.
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך: י"ח כסלו תשפ"ג

תיאור המקרה

התובעים (להלן "שוכרים") שכרו דירה מהנתבעים (להלן "משכירים") בחוזה של שנה, ועזבו את הדירה לאחר הודעה מראש באמצע תקופת השכירות. במהלך החודשים האחרונים הציעו השוכרים כמה אפשרויות לשוכרים אחרים במקומם, אך המשכירים סירבו לקבלם . כעת הגיעו לבית הדין בדרישה להכניס את השוכר האחרון שמצאו לדירה ולאפשר להם לקבל בחזרה את השיקים שנתנו עד לסוף תקופת השכירות.

טענות התובעים

אנו שוכרים את הדירה כבר 4 שנים. קנינו דירה משלנו ולקחנו על עצמנו  משכנתא, כאשר קיבלנו מפתח מהקבלן הודענו מראש שבכתב שאנחנו מבקשים לעזוב. התחלנו לחפש שוכרים חלופיים והבאנו במקומנו כמה שוכרים, את כולם המשכיר דחה ללא סיבה מוצדקת. הגיעו כל מיני שוכרים: אישה מבוגרת עם חתול והמשכירים אמרו שלא מוכנים לקבל שוכר עם בעל חיים. אחר כך מצאנו שני קצינים רווקים, אך המשכירים דחו זאת על הסף מבלי לראותם בכלל בטענה שלא מוכנים לקבל שוכרים רווקים. לאחרונה הצענו למשכירים חלופה הגונה-  זוג מבוגרים עם עבודה מסודרת. מדובר באדם בן 60 נשוי לאשה בת 54, מצוין בשביל הדירה, וגם מתאים לתנאי החוזה, השוכרים מוכנים לכניסה מיידית. גם את ההצעה הזו דחו המשכירים. אנחנו לא יכולים כלכלית לעמוד בסירוב של המשכירים להכניס את השוכרים החדשים לדירה במקומנו. 

טענות הנתבעים

החוזה של השוכרים הסתיים בסוף יוני, והם אמרו שהם רוצה להאריך את החוזה לשנה. אמרנו להם שיחשבו פעמיים אם הם רוצים להאריך לשנה נוספת כי קשה למי שעוזב באמצע שנה למצוא שוכרים חלופיים. אפילו הצענו הארכה לחודש אחד, אך הם אמרו שרוצים לשנה נוספת. את ההצעה הראשונה דחינו משום שיש לנו נסיון לא טוב עם שוכרים שהיו להם בעלי חיים, ולשם כך כתוב במפורש בחוזה השכירות בסעיף 17: השוכרים לא יגדלו חיות מחמד. את ההצעה של הקצינים דחינו, משום שאנחנו לא רוצים לעשות דירת רווקים. ההצעה האחרונה לא מקובלת עלינו, כי התברר לנו הן מפי השוכר המוצע עצמו והן מפי אחרים שמדובר באדם בעייתי, שהופעל נגדו פעמיים צו של הוצאה לפועל וכן פלש למבנה ללא רשות. איננו רוצים עסק אם מישהו כזה.

 כמו כן הדירה היא דירת 60 מטר רבוע ברמה מאוד גבוהה. אנחנו מסרנו דירה חדשה ונקיה. כתוב בחוזה שהם צריכים למסור בחזרה את הדירה נקייה, והדירה לא נקייה ולא מוכנה למסירה.

פסק דין

בחוזה השכירות כתוב שהשוכר החלופי צריך להיות "הגון". המחלוקת בין הצדדים היא מהי ההגדרה של "שוכרים הגונים".  ביה"ד עיין בחוזה השכירות. שם כתוב בסעיף 5 כך:

"השוכרים יכולים להביא במקומם שוכרים הגונים בעלי משפחה בגודל דומה ובעלי יכולת כלכלית דומה".

לגבי סירוב הנתבעים לקבל את השוכר החלופי משום שהייתה נגדו פעמיים הוצאה לפועל, קבע ביה"ד שטענה זו מתקבלת. אולם בית הדין לא קיבל את טענת הנתבע לדחייה של ההצעה לקבל את הקצינים. הנתבעים השיבו שאינם רוצים רווקים, אך לא כתוב במפורש בחוזה שיש מניעה לכך. גם הטענה שכתוב בחוזה "בעלי משפחה" אינה תומכת בטענת הנתבעים, משום שכידוע, הכוונה בסעיף היא למעט משפחה עם מספר גדול יותר של נפשות, ולא לשלול שני רווקים. וזה כפי שפסק השו"ע הל' שוכר (חו"מ שטז, א):

"המשכיר בית לחבירו לזמן קצוב ורצה השוכר להשכיר הבית לאחר, משכיר עד סוף זמנו, והוא שלא יהיה מנין בני בית האחד יותר מבני ביתו".

ואכן, הנתבעים הודו ואמרו שטעו שלא כתבו זאת במפורש. בית הדין קבע שהנתבעים לא נהגו כשורה בכך שדחו את ההצעה האמצעית של השוכרים הרווקים על הסף. 

עם זאת, לפני ירידה להתבונן בעומק הדין, בבחינת "יקוב הדין את ההר", ביה"ד הציע לצדדים פשרה. מתווה הפשרה הוא כדלהלן: 

א.  שני הצדדים ימשיכו לעשות מאמצים לחפש שוכרים חדשים.

ב. התובעים ישלמו סך 500 ₪ לחודש עד סוף תקופת השכירות.

ג. הנתבעים יחפש שוכרים במחיר מוזל עד סוף תקופת השכירות.

ד. לגבי חודש דצמבר שכבר שולם מחיר מלא: אם ימצאו שוכרים יוחזר הכסף לתובע באופן יחסי לפי מספר ימי החודש. 

ביה"ד  נתן אפשרות לצדדים להשיב תשובה עד יום חמישי בערב האם מסכימים למתווה הפשרה.  ואכן, שני הצדדים הודיעו ביום חמישי למזכירות ביה"ד שמסכימים למתווה הפשרה, ועל כן ביה"ד נותנים לפשרה תוקף של פסק דין.

החלטה

1. מתווה הפשרה הנ"ל (סעיפים א-ד) מקבל תוקף של פסק דין.

2. הנתבעים יחזירו את השיקים על סך 2700 ₪ שבידם בחזרה לתובעים, כנגד שיקים חדשים שיקבלו ממנו על סך 500 ₪.

3. הנתבעים רשאים להשכיר בכל מחיר שירצו, כפי שיקול דעתם ובאחריותם. יובהר, שבכך מסתיימת ההתקשרות בין הצדדים, היינו השוכרים מסתלק מהחוזה, והנתבעים עומדים ישירות מול השוכר החדש.

4. על התובע להחזיר את הבית נקי כפי שמוסכם בחוזה. 

באנו על החתום, יום ח"י כסלו תשפ"ג  (12.12.22)

________________                                    _________________                                      ______________

הרב ניר אביב, אב"ד                                        הרב אבישי חבר טוב                                             הרב בנימין פלהיימר