בס"ד


מס. סידורי:13709

שכר מתווך דירה

שם בית דין:בית דין ירושלים לדיני ממונות ולבירור יוחסין
דיינים:
הרב לוין ברוך יצחק
תקציר:
המתווך הציע דירה, הקונה טוען א. כבר ראיתי את הדירה קודם התיווך.
ב. כאשר חתמתי על המסמך לא היה כתוב כמה דמי התיווך (היה כתוב 2 אחוז ומחקו מילים אלו).
פסק הדין:
אין לחייב את הקונה דמי תיווך.
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך:

כרך ז פס"ד המתחיל בעמוד קכח

הדיון

המתווך ״ישרש״ הציע לקונה דירה והחתימו על דמי תיווך בסך אחוז וחצי. קונה הדירה טוען כמה טענות: א׳ כשבא הביתה סיפר לבנו ע״ד הדירה שהציעו לו, ואמר לו הבן שאת הדירה הזאת כבר ראיתי, ואין היא מוצאת חן בעיני. ב׳ הקונה לא חתם על גובה של אחוז וחצי, ואדרבא היה כתוב שם שני אחוז וזה מחק, ודמי התיווך של אחוז וחצי הוסיף המתווך אחרי חתימתו.

המקורות להלכה

הנה אף שמנהג המדינה שדמי תיווך מכל צד הוא שני אחוזים, במה דברים אמורים שהמתווך היה המתחיל והגומר והאמצעי. בנידון דידן אף אם לא נקבל את דברי הבן, מ״מ המתווך לא היה אלא המתחיל והמציע אשר לפי המנהג אין מגיע לו אלא שליש. ועי׳ בשו״ת שב יעקב חו״מ סי׳ יג עפ״י דברי תשו׳ הרא״ש כלל קה הובאו דבריו בקצרה בחו״מ סי׳ קפה סעי׳ ו, דכתב הש״י: 

"אמנם אם יברר הסרסור בעדים או שיודה לו הלוקח אשר מבלעדי השתדלותו ועתירת הדברים בענין המקח לא הי׳ לוקח ונותן סך כזה בעד הבית, אז יש לו חלק ששית משכר הסרסרות של הלוקח כדין המתחיל מצד אחד, ואם לא יברר בעדים אין לו עליו כלום".

ועי׳ בפ״ת סי׳ קפה ס״ק ג במה שהביא דברי הנוב״י תנינא סי׳ לו ומה שמחלק שם בין שידוכים לבין קניית בית. ונראה דבזמנינו גם קניית בית יש בו הרבה פרטים מלבד סך ערך הבית ולפעמים בשביל דבר קטן מתפרדת החבילה ונתבטל המקח, וכל זמן שלא השווה הסרסור בכל הפרטים אלא מה שהציע ומראה מקום הוא לו אף שאמר לו לקונה את הסכום שהוא מבקש, אינו אלא מתחיל. ועיי״ש במה שהביא בשם השב יעקב דאימתי יש לו דין מתחיל:

"באופן שאפשר לומר אילולי שהי׳ זה המתחיל אשר התעורר לזה לא הי׳ עולה על הדעת להציע דבר זה ע״י אחרים, ודאי מחוייב ליתן למתחיל כפי המנהג, משא״כ אם הגומרים נתעוררו מעצמם לאותו שידוך וסוברים לפי דעתם שהם הראשונים, וניכר גם לבי״ד כגון שהם ממקום רחוק, א״כ המתחיל לא עשה שום פעולה טובה בזה הואיל שבע״ד אינו מרוצה על ידו ואלולי שבאו האחרים היה נשתקע הדבר והשדכנים האחרים באו מעצמם ולא יודעים שום דבר מהמתחיל, א״כ אין שום טעם ליתן לו דבר וכו׳". עכ״ל.

לכן נראה בנידון דידן אפילו אם יתברר שהמתווך שגילה את הבית לקונה ובלעדו לא הי׳ מתגלה, אין לו למתווך אלא שליש מדמי התיווך שהוא שני אחוזים מצד אחד לפי המנהג, והיות והמתווך מודה שהשתווה עם הקונה רק על אחוז וחצי דמי תיווך, וכיון שאיננו רק מתחיל, יש לו שליש מאחוז וחצי. ואין לומר במה שהשתווה לאחוז וחצי הוא בתור מתחיל, א״כ מנהג כזה של ארבעה וחצי אחוזים מצד אחד לא שמענו.

אבל מן האמור אם לא יתברר שבלעדי המתווך לא היה מתגלה לקונה את הדירה, כמו שטוען בן הקונה שהוא ידע מהדירה הזאת, וכן אמר לאביו בעת שסיפר ע״ד הדירה שהציע לו המתווך, אין לי שום כח לחייב את הקונה לשלם דמי תיווך אפילו בתור מתחיל.


תגיות