בס"ד


מס. סידורי:13474

תביעת קבלן חשמל ממשתכנים

שם בית דין:גזית
דיינים:
הרב גנץ משה
הרב בנימין גדעון
הרב שנקולבסקי אליעזר
תקציר:
התובעים הינם משתכנים בפרויקט שנבנה דרך הישוב, הנתבע הינו הישוב שעבד על מנת לחבר את דירות התובעים, לטענת הישוב החיבור עלה 700 ש"ח ועל הדיירים לשלמו, לטענת הדיירים העיכוב הוא באחריות הקבלן, והם תובעים פיצויים.
פסק הדין:
על הקבלן לחבר את התובעים מיידית לחברת החשמל, כפשרה על התובעים לשלם 150 ש"ח+ מע"מ עבור החיבור.
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך: כ"ב תמוז תשנ"ז

בס"ד

כב' תמוז תשנ"ז 

פסק דין

בענין : משפחות...

(להלן : התובעים)

נגד : עמותת ישוב קהילתי

(להלן : הנתבעת)

הצדדים קבלו את הח"מ כבוררים הן לדין והן לפשרה וחתמו על הסכם בוררות כנדרש.

הוגשו לביה"ד כתב תביעה, כתב הגנה, הערות לכתב הגנה (ע"י התובעים). כמו"כ הוגשו תצהירים שונים ומסמכים נלווים הכוללים : הסכמים שונים שהצדדים מצאו לנכון להמציא לביה"ד ועוד.

נושא הסכסוך שלפנינו, תביעת התובעים לחברם באופן מיידי בחבור קבוע לחברת החשמל, ללא כל תשלום נוסף, בצרוף פיצויים על אי בצוע הנ"ל במועד.

למעשה תורף הענין : מסיבות שונות חל איחור בקבלת האישורים הדרושים מטעם רשויות שונות. איחור זה גרם לחוסר יכולת לבקש מחברת החשמל לחבר באופן קבוע את דירות התובעים לחברת החשמל. התובעים חוברו באופן זמני לחברת החשמל. נתבעו לשלם סך 700 ש"ח כל אחד עבור החיבור הזמני. סרבו לשלם. עקב סרוב זה לא חוברו לחברת החשמל בחיבור קבוע למרות שבנתיים נתקבלו האשורים לבצע חיבור זה.

למעשה אין כמעט הכחשות בין הצדדים בדבר העובדות.

החיבור הזמני בוצע ע"י קבלן חשמל המשמש כקבלן משנה של קבלן הבנין. הזמנת השעונים מחברת החשמל נעשתה לפי בקשת מר ו' בשם עמותת ישוב קהילתי. ה"שמוש" בקבלן החשמל נעשה בהסכמת קבלן הבנין (שסרב להזמין השעונים הנ"ל על שמו מטעמים שונים). קבלן החשמל סיכם עם מר ו' על מחיר של 700 ש"ח לדייר עבור החיבור הזמני. סיכום זה לא הובא לידיעת המשתכנים (אף לא הוזכר בטופס שעליו חתמו המשתכנים כשהובאה לידיעתם העובדה שיחוברו בנתיים רק באופן זמני לחשמל).

פעילותו זו של מר ו' נעשתה על מנת לאפשר כניסת המשתכנים לדירותיהם.

קבלן החשמל הופנה ע"י מר ו' לגבות את התשלום הנ"ל באופן ישיר מהמשתכנים. הנ"ל סרבו. וע"כ מסרב קבלן החשמל לחתום על טופס אשור בנוגע למערכת החשמל בבית, טופס הנדרש ע"י חברת החשמל לפני בצוע החבור הזמני.

לאחר מספר ישיבות בנוכחות הצדדים, ולאחר התייעצות עם מומחים בנדון, אנו קובעים :

על קבלן הבנין לעמוד בהתחייבותו ולחבר את המשתכנים לחברת החשמל בחבור קבוע, באופן מיידי.

על עמותת ישוב קהילתי לדרוש מהקבלן (ולהשתמש באמצעים העומדים לרשותה לכפיית בצוע דרישה זו) לחבר המשתכנים באופן מיידי בחיבור קבוע לחברת החשמל.

תביעת קבלן החשמל לתשלום עבור החבורים הזמניים צריכה להיות מופנת למי שהזמין אצלו העבודה ולא למשתכנים.

על אף האמור לעיל, אין להתעלם מהעובדה שסוף סוף המשתכנים נהנו מהאפשרות להכנס לדירותיהם ע"י חיבורם ל"חשמל זמני". הנאה זו יוצרת התחייבות לתשלום. ברור שבהעדר סיכום מראש אין אפשרות לתבוע מהמשתכנים יותר מעלות סבירה של החיבור + כבל החשמל. התברר לנו שמחיר 600 ש"ח לדירה מעין דירת התובעים הוא מחיר מוגזם. אנו קובעים שהמחיר צריך להיות 150 ש"ח + מע"מ לדירה ללא כבל, ו- 150 ש"ח + מע"מ + 12 ש"ח + מע"מ למטר כבל לדירות שיש בהן צורך בכבל חשמל.

מאידך, המנהלת, מתוך רצון לזרז כניסת המשתכנים, השתתפה בחלק מעלות החבור הזמני ע"י התקנת לוח חשמל זמני וכד'. אף שהמנהלת לא תבעה את המשתכנים לשאת בעלות זו, מ"מ ברור הוא שלא נתכונה לשאת בעלות זו לבדה.

נטענה גם הטענה שעצם הצורך בחיבור זמני בגלל עכוב בקבלת אשור הרשויות הוא למעשה באשמת מנהלת פרויקט הבניה, וע"כ הוצאות החיבור הזמני צריכות להיות מוטלות על המנהלת.

הואיל וסוגיית האיחור וסיבותיו לא נתבררה עד תומה, וספק בעינינו עם הצדדים מעונינים ב"פתיחת" נושא זה (דבר שבהכרח יביא להתמשכות הדיונים באופן משמעותי ביותר - דבר שאינו רצוי לשני הצדדים), אנו קובעים כפשרה קרובה לדין כי על המשתכנים לשלם את הסכומים דלעיל.

אנו דוחים את התביעה לתשלום פיצויים על העיכובים בבצוע החיבור הקבוע עד ליום מתן פס"ד זה.

מסקנה :

על הקבלן (ועל הנתבעת לחייבו בזה) לחבר התובעים באופן מיידי בחבור קבוע לחברת החשמל.

על התובעים לשלם 150 ש"ח + מע"מ כל אחד עבור החבור הזמני. בדירות בהן נדרשת תוספת עבור כבל, התוספת תהיה 12 ש"ח + מע"מ למטר כבל.

אנו מקווים שהשלום והיחסים הטובים  ישובו וישררו בין כל הצדדים.

 משה   גנץ

גדעון     בנימין

אליעזר שנקולבסקי