בס"ד


מס. סידורי:13390

חלוקת נכסים בין יורשים

שם בית דין:בית דין ירושלים לדיני ממונות ולבירור יוחסין
דיינים:
הרב לוין ברוך יצחק
הרב קצנלבוגן אליהו
הרב הרצברג חיים
תקציר:
שתי אחיות קיבלו דירות בירושה, ולא חילקו. התובע בעלה של אחת האחיות מבקש לחלק את הירושה כיוון שלטנתו הנכסים אינם מטופלים כראוי בגלל השותפות.
פסק הדין:
על היורשים לחלק את הנכסים בשווה. הערכת הנכס תעשה על ידי שמאי. לאחר מכן יוסיפו בדמים, כך שהחלקים יהיו שווים וייחלקו על פי גורל.
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך:

ביה״ד לעניני ממונות שע״י הרבנות הראשית לירושלים

בהרכב הדיינים: הרב ברוך יצחק לוין (זצ"ל), אב״ד; הרב אליהו קצנלבוגן שליט״א; 

הרב חיים הרצברג שליט״א.

פס״ד בדבר חלוקת יורשים

נושא הדיון

שתי אחיות שהניח להן אביהן ארבע דירות שכל אחת מהן בת שני חדרים. שלוש מהדירות תפוסות ע״י דיירים, ודירה אחת שאביהן המנוח היה גר בה, פנויה. בבית יש גם מחסן פנוי. זה כמה שנים שהדיירים לא משלמים שכ״ד מפני שזה כ״קדירא דבי שותפי לא חמימי ולא קרירי״. כעת תובע בעל של אחת האחיות לחלק את הדירות בין היורשות ולקבוע לכל אחת את הדירות שלה. ויש לזכור שאחת הדירות פנויה וערכה רב יותר מהדירות התפוסות.

פס״ד

א.יורש אחד כופה על השני לעשות חלוקה. 

ב. שמאי מומחה ורשמי יעריך את הדירות ויעלה בדמים את הדירה הפנויה. כמו כן יעריך את המחסן     הפנוי בכדי להשוות את החלקים, ויטילו גורל ע״י פתקאות איזה חלק מהבית יקח כל אחד מהיורשים. 

ג.עליהם לטפל לקבל צו ירושה.

המקורות לדיון

א. כפיה לחלוקה

הנה זה פשוט כיון דהבית יש בו דין חלוקה, כופה כל אחד על השני לחלוק, וכמו שפסק הרמב״ם בפ״א משכנים ושו״ע חו״מ סי׳ קעא סעי׳ א: 

"אחד הקונה וכו׳ או שירשו וכו׳ אם יש באותו קרקע דין חלוקה כופה את שאר השותפין וחולקין עמו וכו׳" עכ״ל. 

ב. שמאות הנכסים

ושם ברמ״א סעי׳ ה

"ובית שיש בו דין חלוקה אם יחלקוהו לרחבו, אבל אם יחלקוהו לארכו לא הוי דין חלוקה חולקין לרחבו וכו׳ מעלין בכספים עד שיהיו החלקים שווים" ע״כ.

לכן בנידון דידן כיון שהדירה האחת שהיא פנויה ערכה יותר, מעלים בכספים עד שיהיו החלקים שוים. וכיון שלפי המנהג מספיק שמאי אחד שהוא מומחה, הגם דחלוקת ירושה היא כמו מכירה משום דאין ברירה, ומבואר בחו״מ סי׳ קג דצריך שומא ומוכר זה, ושומא דוקא בשלושה, וכמו שכתב הנתיבות שם דצריך דוקא שלשה שיהיו ביחד, אבל דומני שהמנהג הוא שסומכין על שמאי אחד שהוא מומחה, ואולי זה דוקא במכירה ממש כמו לענין גביית חוב, משא״כ בחלוקת ירושה, אין זה מכירה עפ״י בי״ד. לכן סגי בשמאי אחד, ומעלים בכספים עד שיהיו החלקים שוים.

ג. דרך החלוקה

וכן יעריך השמאי את המחסן שאינו תפוס ויגיעו לעמק השוה בחלוקה זו, דערך של המחסן ישלים לחצי הבית התפוס ע״י שכנים, ויטילו גורל ע״י פתקאות, כיון דע״י הערכה החלקים שוים הם. וכן מבואר באריכות ברמ״ה בספרו יד רמה ב״ב בפרק השותפין סי׳ קנח. ובמקרה דנן ודאי כופה יורש אחד על השני, כיון דבלי חלוקה יש לכולם הפסד שכר הדירה, וכן הדירה הפנויה היא במצב של שאיה יוכת שער, ושני היורשין מפסידים, ויש בזה גם דין של כופין אותו על מידת סדום, דע״י חלוקה שניהם נהנים.

הרב ברוך יצחק לוין.




תגיות