בס"ד


מאמרים ועיונים
מס. סידורי:13343

על פסק 12992

תאריך:
מחבר המאמר:

לפסק עליו נכתבה ההערה

 

שלום וברכה,
יישר כח גדול לדיינים. פסק הדין המנומק והבהיר.
בסיום פסקה ד נכתב:


לסיכום: ככל וההגבלות לא יוסרו לגמרי - ניתן לבטל את החופשה מדין מקח טעות. כמו כן התובע יהיה זכאי לקבל בחזרה את המקדמה ששילם, וכן יהיה זכאי לקבל החזר הוצאות.

לא הבנתי כיצד ניתן לחייב במקרה זה את המשכיר לקבל החזר הוצאות? חיוב זה הוא מטעם מזיק בגרמי ולכן צריך שהמזיק יעשה זאת בכוונה או לפחות בפשיעה.
אך במקרה הנידון בפסק, הרי בשעת חתימת החוזה המשכיר עדין לא ידע מכך שיהיה מצב בו המקח מתבטל?

בברכה.

הרב משה מאיר אבינר

 

תשובת הרב ישועה רטבי

יסוד החיוב (התיאורטי) מתייחס לנאמר שלוש פסקאות קודם לכן:
"נוסיף, שבדיני מום במקח ניתן לחייב גם על ההוצאות. כאשר נותן השירות מודע למום (כלומר להגבלות שיש בהפעלת הצימרים), ובכ"ז מאפשר את הפעלתו על סמך התחייבות שהוא עומד בתקן התו הסגול, ולאור התחייבות זו משפחת התובע תגיע למקום, אך תבחין שבפועל לא ניתן ליישם את ההנחיות, (למשל חלוקת כל משפחה גרעינית בצימר נפרד) - הנתבע יהיה מחויב לא רק להחזיר את המקדמה - אלא יהיה מחויב לשלם למשפחת התובע את כל ההוצאות שהיו להם בכדי להגיע לחופשה, שזה כולל הוצאות נסיעה, ותשלום על ימי עבודה לעובדים שלקחו חופשה מיוחדת בתאריכים אלו".
 
דין זה נפסק להלכה בשולחן ערוך בסימן רלז סעיף כז, וזהו יסוד החיוב (התיאורטי), שאם בעל הצימר יאמר, שהצימר עומד בכללי התו הסגול, ויתברר שלא היא, אז יש מקום לחייב את בעל בצימר בהוצאות.
הנתבע טען שהוא יכול לפתוח את המקום בקיץ לפי כללי התו הסגול. בית הדין לא פסק חיוב בתשלום, בין היתר בגלל מה שכתבת. אך יידענו את בעל הצימר, בכך שהוא אחראי לוודא שהצימר שבבעלותו אכן עומד בכל תנאי התו הסגול, כי אם הוא יזמין אורחים לצימר, ויודיע להם שהוא עומד בכללי התו הסגול, אך יתברר שהוא לא עומד בהם - יש מקום לחייבו בכל ההוצאות.

תגובת הרב ברוך פז:

נראה שיש לחייב המשכיר אך ורק בהוצאות של ההגעה למקום ולא מעבר לכך. כך כתוב ברלב,כא שאם מצא מום בבהמה משלם הוצאות "שהוציא הלוקח להוליך אותו מקח למקום פלןני" ותו לא. לא משלם ההוצאות של  הקונה שהפסיד כדי לחזור או כדי לשכור במקום שהגיע חמור ביוקר או הפסד ימי עבודה או הפסד היריד שהיה בדרך אליו. ונראה הטעם בגלל שהמוכר לא התכוין שיפסיד כל הדברים האלו. המוכר חשב שהדברים יסתדרו...ע"ש בגרא שזה מדינא דגרמי לרמבם שחייב אם התכוין להזיקו.
בברכה.
 

תשובת הרב ישועה רטבי:

זו הכוונה - לחייב בהוצאות מונית או דלק הלוך וחזור.
אם כי יש מקום לדון גם על חיוב החזר יום עבודה אם המזמין לקח יום חופשה על חשבון יום עבודה לצורך החופשה בצימר כי הוא הסתמך על דברי בעל הצימר שהכל לפי הנהלים, ולאחר מכן מתברר שהצימר לא מותאם לנהלי משרד הבריאות, שלענ"ד יש מקום לשקול גם לחייב הוצאות אלו של בזבוז יום חופשה