בס"ד


מס. סידורי:13116

הפרת הסכם עם קונה דירה בשל אי אישורו על ידי החברה הקבלנית

שם בית דין:בית דין ירושלים לדיני ממונות ולבירור יוחסין
דיינים:
הרב לוין אברהם דב
הרב לוין אברהם דב
הרב שרגא ברוך
תקציר:
התובע הוא קונה דירה אותה קנה מהנתבע, שהיה בעלים של מגרש בשכונת גבעת שאול, וחתם על הסכם "קומבינציה" עם קבלן בנייה, סוכם בינו לבין הקבלן, שאינו צד לדיון, שמותר לו למכור את הדירות שהוא יקבל בבניין אך ורק לאנשים שיאושרו על ידי החברה, והחברה לא אישרה את התובע, כתוצאה מכך התובע תובע פיצוי על הפרת ההסכם, מעבר להשבת הכספים ששילם.
פסק הדין:
כפשרה על הנתבע לפצות את התובע ב-2,000 דולר.
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך:

ביה״ד לעניני ממונות שע״י הרבנות הראשית לירושלים כרך ד' עמ' קלא-קלב

בהרכב הדיינים: הרב אברהם דב לוין, אב״ד; הרב שמואל ביבס; הרב ברוך שרגא.

פס”ד בתביעה לפיצוי על הפרת הסכם מכירה

נושא הדיון

התובע הגיע להסכם עם הנתבע על מכירת דירה ההולכת ונבנית בשכונת גבעת שאול. הנתבע היה בעל המגרש, והוא מכר אותו לחב׳ ש.נ.ב. ב״קומבנציה״ שהחב׳ תבנה לו שלוש דירות. ההסכם נערך בע״פ בתקיעת כף. הנתבע מכר שתי דירות לרב מסויים, ואת הדירה השלישית מכר לתובע באמצעות מתווך מסויים. התובע שילם לנתבע דמי קדימה בסך 18.000$, ואת התשלומים הבאים היה עליו לשלם לחברה, והחברה היתה אמורה לשלם לנתבע את התשלומים בנכוי המסים. הצדדים ערכו חוזה אצל עו״ד והתובע חתם עליו. מצד המוכר היתה החב׳ צריכה לחתום, אך זו טרם חתמה.

בהסכם הקומבנציה של הנתבע עם החברה הותנה שאין רשות לנתבע למכור את הדירות אלא לקונה בעל אורח חיים חרדי שיענה על דרישות החב׳. משהציג הנתבע את התובע בפני החב׳ סרבה החב׳ לאשר לו את המכירה והוא נאלץ לבטלה כעבור שבועיים מאז שקבל את הכסף.

הנתבע החזיר לתובע את הכסף ששילם לו, והתובע דורש פיצוי על הפרת ההסכם.

פס״ד

כפשרה, על הנתבע לפצות את התובע בסך 2.000$ בתוך שלושים יום, ועם ביצוע התשלום על התובע למחול לנתבע בלב שלם.

השאלות לדיון

א. מי נחשב הבעלים על הדירה שהובטחה לבעל המגרש בעיסקת הקומבנציה, החברה הקבלנית או בעל המגרש.

ב. שילם הקונה למוכר דמי קדימה עבור דירה שהיתה בשלבי בניה אך עדיין לא חתמו על חוזה, האם החוזר בו מקבל ״מי שפרע״.

תשובה

א. לפי הנתונים שבידי נראה שבעל המגרש הוא בעל הדירה שבקומבנציה, ולא החברה הקבלנית, למרות שפורמלית החברה הקבלנית היא זו שאמורה היתה לחתום על החוזה.

ב. עי׳ להלן עמ׳ רס דעות הראשונים שקרקע נקנית בכסף לכל הפחות לענין ״מי שפרע״, שהיא קללה חמורה ביותר למי שחוזר בו מקנין זה. לפיכך בנידון שלפנינו שהנתבע מכר את הדירה לתובע וקבל עליה דמי קדימה, נקנתה הדירה לתובע לענין מי שפרע, וכדי לסלק מעצמו את הקללה הזו עליו לפצות את התובע בפיצוי משמעותי כדי שיסכים זה למחול לו בלב שלם.

הרב אברהם דוב לוין

 

תגיות