בס"ד


מאמרים ועיונים
מס. סידורי:1681

על פסק 1445

תאריך:
מחבר המאמר:

לפסק עליו ניתנו ההערות.

שאלה:

בסמ"ע (יח, יג) שהוזכר בפרק ב סעיף ב בפסק, מבואר הפוך.

הרב משה חיים מאור

תשובה:

הנידון בפסק הוא האם ניתן לפסוק בלא לשמוע את שני הצדדים, ואכן הסמ"ע כותב כפי שכתוב בפסק הדין שלא ניתן, שכן כתב על דברי השו"ע שפוסקים בדיני ממונות שלא בפני בע"ד:

"ונראה פשוט דהיינו דוקא כשכבר טענו שני בעלי דינים לפני הדיינים".

והקצות מביא את הב"ח שחולק כיוון שהרשב"א כתב:

"דלא גלי קרא רק בדיני נפשות לא בדיני ממונות א"כ אין לחלק אלא בין דיעבד ולכתחילה".

הרב משה מאיר אבינר - חוקר "מכון פסקים"

שאלת המשך:

בפ"ד שם נאמר ש:

"לדעת הסמ"ע (וכו') לעולם לא ניתן לפסוק ללא שמיעת שני בעלי הדין".

ואילו במקור דוקא הסמ"ע די מיקל בעניין, ומשמע ממנו שיש מקומות ואופנים שכן אפשר.

הרב משה חיים מאור

תשובה

איני מבין כל כך את השאלה,

בסמ"ע יש שני נידונים: א) האם ניתן לפסוק בלא שבעלי הדין אמרו את טענותיהם בפני בי"דן? ב) האם ניתן לתת את הפסק בלא בעלי הדין?

לגבי נידון א' הסמ"ע אומר שלא ניתן לפסוק בלי שבעלי הדין אמרו טענותיהם בבי"ד. וכלפי זה נסוב הדיון בפסק הדין.

לגבי נידון ב' הסמ"ע כותב שיש מצבים שניתן לתת פסק בלא שבעלי הדין במקום (אך הטענות נאמרו בפניהם).

בברכה,

משה מאיר אבינר - חוקר "מכון פסקים"