בס"ד


מס. סידורי:14054

התנגדות שכן לבנית תוספת

שם בית דין:גוש עציון
דיינים:
הרב ביק עזרא
הרב לוי שלמה
תקציר:
אחד מבעלי דירות בבניין משותף, רצה להרחיב את דירתו, ולצורך כך היה צריך הסכמה של חמישה מבעלי הדירות בבניין. בעל אחת הדירות, שמשכיר את דירתו לאחרים, סירב לחתום, בטענה שיש דייר נוסף שמסרב לחתום בתוקף והוא מאמץ את סיבותיו
פסק הדין:
בית הדין הביא את הצדדים להסכמה, שהנתבע יחתום לתובע משום הישר והטוב ומשום ואהבת לריעך כמוך, אך בתנאי שהתובע יקבל על עצמו את התנאים, המחייבים אותו לפיקוח מקצועי, להתחשבות מקסימלית בדיירים, ולשלם כל נזק שעלול להיגרם מחמת הבניה אפ' בגרמא, והתחייבות לחתום לתובע במידה וירצה גם הוא להרחיב את דירתו.
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך: ט' שבט תשפ"ג

פסק דין

התובע: א.

הנתבע: ב.

***הדיון נערך בבית הדין בי"ב במרחשון תשפ"ב. בשל פטירתו הפתאומית של הרב גדעון פרל ז"ל פסק הדין ניתן בהסכמת הצדדים על ידי שני דיינים.*** 

עיקרי התביעה:

שני הצדדים הם בעלי דירות בבית משותף בעיר ג'. התובע גר בבניין, והנתבע משכיר את דירתו.

התובע מעוניין לבנות לעצמו דירה נוספת על הגג של הבית המשותף ולהשכיר את דירתו הנוכחית. לצורך כך הוא זקוק להסכמה של לפחות חמישה מששת בעלי הדירות שבבניין. לדברי התובע ארבעה נתנו את הסכמתם לבנייה, ולכן הוא מבקש לחייב את הנתבע להסכים אף הוא.

תשובת הנתבע:

הנתבע טוען שיש לדייר השישי [השכן] התנגדות עזה, ולכן הוא אינו רוצה להסכים. הוא גם מאמץ חלק מסיבותיו של השכן לסירוב. לדבריו, כיוון שיש לו חלק מהבעלות על הגג אין אפשרות לחייב אותו למכור את חלקו לתובע לצורך בנייה.

בירור הדין:

נקדים כי בגלל מצוקת הדיור ובגלל העלות הגבוהה של הדירות כיום נושא זה עולה בכל אזורי המגורים של החרדים וראינו פסקי דין רבים העוסקים בשאלות דומות.

לנתבע שתי טענות:

א. ההחלטה אם להסכים היא זכות המוקנת לו, הוא רשאי לשקול אם להסכים או לסרב, ולדעתו יש סיבות אחדות לסרב.

ב. חלק מהגג הוא בבעלותו, ולכן אי אפשר לכפות עליו למכור את חלקו.

א. זה נהנה וזה לא חסר

השאלה אם ניתן לכפות על מישהו להסכים למכור נמצאת בסוגיית זה נהנה וזה לא חסר. מדובר שם על אדם שדר בחצר חברו כאשר הבעלים ממילא אינו משכיר את החצר ועל כן הוא לא חסר כלום בכך שמישהו גר שם.

הרמ"א כותב (שו"ע חו"מ, הלכות גזלה סימן שסג סעיף ו):

הגה: ודוקא שכבר דר בו, אבל לא יוכל לכופו לכתחילה שיניחנו לדור בו, אף על פי דכופין על מידת סדום במקום שזה נהנה וזה אינו חסר, הני מילי בדבר דאי בעי ליהנות לא יוכל ליהנות. אבל בכי האי גוונא דאי בעי בעל חצר ליהנות ולהרויח להשכיר חצרו היה יכול, אלא שאינו רוצה, אין כופין אותו לעשות בחינם (מרדכי ונ"י פרק הנ"ל) הרמ"א מחלק בין חובת התשלום לאחר שמישהו השתמש בחצר, שם יש להתחשב בכך שהבעלים אינו מפסיד ולכן זה נהנה וזה אינו חסר ופטור מתשלום, לבין השאלה האם לכתחילה הוא חייב להרשות לו לגור בחצרו כיוון שהוא לא מפסיד.

שאלה זו נדונה באריכות בסוגייה בבבא קמא, והרמ"א כותב שאין אפשרות לכפות מאחר שהבעלים יכול בכל רגע להחליט שהוא רוצה להשכיר.

בדרכי משה הוא מביא את המקור:

כתב המרדכי ריש פרק כיצד הרגל (סימן טז) דכופין על מידת סדום בזה נהנה וזה אינו חסר, ויש אומרים דאין כופין אלא במקום דאם זה בא להרוויח בהאי מילתא לא מצי לארווחי, אבל היכא דאי בעי להרוויח הווי מרוויח לא כייפינן ליה, הילכך לא כייפינן בחצר דלא עביד למיגר כו,' אבל אי כבר עבר ונהנה אינו משלם, וכן פסק שם בנימוקי יוסף (דף נ.).

במרדכי המובא בדרכי משה יש מחלוקת. הדעה הראשונה אומרת שכופים, ואילו לפי הדעה השנייה במצב שהוא יכול להשכיר לא כופים, וזו הדעה שהובאה להלכה ברמ"א. נחלקו האחרונים אם כמו שמשמע ברמ"א שלא כופים בגלל שיכול להשכיר אם ירצה, הרי במקום שאינו יכול להשכיר כופים אותו לתת למישהו לדור שם, או שבכל מקרה אין כופים.

בפתחי תשובה (שם) נכתב:

דאי בעי ליהנות כו.' משמע שדבר שאינו יכול להרוויח בו יכול זה לכופו אף לכתחילה. ועיין מה שכתבתי לעיל סימן ק"ע סעיף א' בד"ה כולם [סק"א] בשם תשובת נודע ביהודה תניינא ]חו"מ] סי' כ"ד, שכתב דפשוט שזה רק להרמב"ם [פי"ב משכנים ה"א], המובא בריש סימן קע"ד, אבל לדעת הרא"ש [ב"ב פ"א סי' מ"ו[ כו,' ע"ש. גם בתשובת בית אפרים חלק חו"מ סי' מ"ט כתב וזו לשונו: וצריך עיון על הרמ"א בסימן שס"ג שכתב טעמא כיוון דהווה מצי לארווחי אלא דלא בעי, והוא מדברי המרדכי [המובא בציונים אות יב] אבל מדברי הפוסקים לא משמע כן [אלא דאפילו היכא דלא שייך האי טעמא לא מצי לכופו לכתחילה], עיין בנ"י ב"ק [ח' סוף ע"ב מדפי הרי"ף[ בשם הרא"ה, וכן מוכח להדיא מדברי התוס' ב"ב דף י"ב ע"ב ]ד"ה כגון[ בשם הריצב"א, והר"ר ישעיה הובא בש"מ ב"ק דף כ' ]ע"א ד"ה לא צריכא,[ שתירצו דהא דאיצטריך קרא בבכור דפלגינן ליה אמצריו משום דבעלמא אין כופין על מידת סדום אם הוא מוחה ומונע, ע"ש, עכ"ל. ועיין ביאור הגר"א ז"ל [סקי"ז.]

הפתחי חושן (חלק ה, גנבה ואונאה, פרק ח - הנהנה בממון או מעשי חברו סעיף ג) מביא את המחלוקת הזו, ונראה שמסקנתו היא שאי אפשר לכפות למרות שהבעלים לא יכולים כלל להשתמש:

לא אמרו זה נהנה וזה לא חסר פטור אלא לענין דיעבד, שלאחר שנהנה מממונו והוא לא נחסר, אינו חייב הנהנה לשלם לו עבור ההנאה, אבל יכול למחות לכתחלה שלא יהנה מרכושו, אף על פי שאינו חסר כלום.

כיוון שבפתחי תשובה יש מחלוקת, ובעל החצר הוא המוחזק, במקום של ספק אין לכפות אותו.

עד כאן בקיצור נמרץ התייחסות לטענה הראשונה של הנתבע.


ב. כפייה למכור את חלקו בגג

באשר לטענה השניה, יש הסכמה של פוסקי הדור שאין אפשרות לכפות על מישהו למכור את הזכות שלו גם כאשר לכאורה הוא אינו יכול להשתמש בה.

בשבט הלוי חלק ח סימן רצט כתוב:

אולם בדבר הספק האם שייך בכהאי גוונא לכפות מדין כפייה על מידת סדום - לדידי פשיטא לי דלא שייך כופין על מידת סדום שיוותר אדם על מה ששייך לו, ואינו דומה לסוגית ב"ק כ' ושו"ע חו"מ סי' שס"ג.

מסקנתו היא שמדין כופים על מידת סדום אי אפשר לכפות על הנתבע להסכים.

יש מקומות שבהם יש תקנה של בית הדין או מנהג המקום שלפיהם אנשים מרחיבים את דירותיהם, ומצד זה יש חובת הסכמה. אכן ידוע לנו שבג' מקובל מאוד ולהרחיב דירות או להוסיף דירות חדשות, אבל לא שמענו שיש תקנה או מנהג מחייב, ולכן גם אם היינו משתכנעים שאין עילה לסירובו של הנתבע, בית הדין אינו יכול לכפות את הסכמתו.

ברם כידוע גם לפנים משורת הדין הוא כלל גדול בתורה, ויש מקרים שבית הדין יכול אף לכפות מצד לפנים משורת הדין, וכך כותב הרמ"א בסימן יב סעיף ב

ואין בית דין יכולין לכוף ליכנס לפנים משורת הדין, אף על פי שנראה להם שהוא מן הראוי (ב"י בשם ר"י ובשם הרא"ש). ויש חולקים (מרדכי פ' ב' דמציעא).

אכן, בנדון דידן בית הדין אינו כופה למכור, אולם אין בזה כדי להסיר את הפגם המוסרי שיש במקרה שאדם מונע טובה מחברו כשאין אותה הנאה מפסידתו. יש מקרים הקרובים למידת סדום שאין בכוחו של בית דין לכפות עליהם. לפיכך עלינו לברר האם העילה להתנגד שקולה לנזק שייגרם לתובע בהימנעות מהסכמה.

הנתבע הזכיר בבית הדין סיבות אחדות להתנגדות, ברם לדבריו הוא עצמו לא גר שם ולא היה מתנגד, אלא שהשכן השישי מתנגד. עיקר ההתנגדות של הנתבע נובעת מהתחשבות בשכן שלא מוכן לחתום.

בדיון אמר הנתבע:

אישית זה לא יפריע לי, ולכן אמרתי שאם אני האחרון אני חותם. עכשיו, אחרי ששמעתי שיש התנגדות של השכן, הבנתי את הטענות שלו.

הרב ביק: אתה מתנגד בגלל שהשכן מתנגד או מתנגד באופן עצמי?

הנתבע: אני שכן שלו בתאוריה שלושים שנה, והוא אמר לי שהוא יסבול מזה.

הנתבע: מי שיסתכל בסרט שהוקרן בטלוויזיה יראה שהמנהג הוא אלים. הכנסת דיירים נוספים לבניין זו פעולה לא חוקית. אם נתנו לי את הזכות להתנגד אני מתנגד. זה לא שאין לי סיבה. יש סיבה. אולי היא לא מספקת ואולי צריך ללכת לקראת, אבל כיוון שיש כאן יהודי שסובל אמרתי לתובע שיגיע איתו למשא ומתן.

אמנם הנתבע אימץ במידה מסוימת גם את סיבותיו של השכן להתנגדות, אולם ברור מדבריו שעיקר דאגתו היא לשכן, ואם הוא היה מסכים לחתום גם הנתבע היה חותם ללא ספק. בבית הדין לא הוסבר מדוע הנתבע מבכר את רצונו של השכן על פני רצונו של התובע.  

השכן, שהוא העילה שבגללה הנתבע לא רוצה לחתום, סירב להופיע בבית הדין בג' וגם לבית הדין הנוכחי הוא סירב להגיע ושלח את הסיבות להתנגדותו בכתב.

התנגדותו של השכן מעלה תמיהה, שהרי הוא קיבל את הסכמת השכנים והרחיב את ביתו. בנוהג שבעולם כאשר דייר נענה לבקשת שכן ונותן את הסכמתו שהשכן יבנה, הוא מניח שיש הדדיות וכאשר הוא יבקש הסכמה דומה גם הוא יקבל אותה. לא סביר שראובן יבקש משמעון הסכמה ויבנה, וכאשר שמעון ירצה לבנות הוא לא יחזיר לו באותה  מטבע. לו השכן היה מופיע בבית הדין היינו מנסים להבין נקודה זו ונקודות נוספות שהעלה בכתב, אך כיוון שסירב לבוא איננו רואים צורך להתחשב בהתנגדותו, שהיא כאמור תמוהה בעינינו.

ג. שיכנוע להסכמה משום הישר והטוב

הטענות בדבר מחסור בחנייה, נפילת חשמל בשל עומס ומחסור במקומות בגן ילדים הן סוגיות שעל המועצה לקחת בחשבון בבואה לתת היתר בנייה. לא סוד הוא שיש מצוקת דיור גדולה, ולכן בכל האזורים החרדיים מוספים דירות ומפצלים דירות קיימות ככדי לאפשר לאנשים נוספים לזכות בדיור, וכמובן שגם בעל הבית מרוויח. כל אחד רוצה שבבוא העת בניו ובנותיו ימצאו דירה במחיר סביר, וכנראה מתוך השיקול הכולל נוהגת המועצה ביד רחבה כשהיא מעניקה היתרי בנייה. מכל מקום, אין זה מתפקידנו לקבוע את מדיניות המועצה ושאר השכונות החרדיות. במקרה שלנו נראה תמוה להטיל את בעיות החנייה והחשמל על שכן שמעוניין להוסיף דירה  שתאפשר לעוד זוג צעיר להתגורר בבניין.

אכן, אדם יכול לומר: אני בניתי והסתדרתי, למה לי עם כל הבלגן של הבנייה שבודאי גורם אי נוחות רבה מאוד. הכי קל להתנגד. לדעתנו טועה הנתבע בכך שהוא מעדיף כדבריו למנוע סבל משכן אחד ולהתנגד לבנייה. עלינו לציין שגם הפוסקים שכתבו כי בית הדין אינו יכול לכפות כתבו שיש לעשות מאמץ כדי לאפשר את הבנייה, וזה כנראה מתוך אחריות לצורכי הציבור.

בעל שבט הלוי כתב באותה תשובה ביחס לבתי דין שכופים את ההסכמה:

ובדבר השאלה איך ומאיזה דין כופין את השכנים למכור חלקם שבגג לשכן שרוצה לבנות שם - כבר דיברנו כמה פעמים בדין תורה שאין באמת מקום לכפות למכור, רק בשכנוע וברצון טוב לעשות ועשית הישר והטוב כדרך בני ישראל, ואז עושים חשבון המגיע לו, ואי אפשר לכוף לבעל גג.

כלומר, מצד ועשית הישר והטוב יש לעשות מאמץ לאפשר את הבנייה.

כך נכתב גם במשפטי חושן:

כל זה הוא מעיקר הדין, אך למעשה יש לברר בבית דין כל מקרה לגופו, כיוון שיש בזה הרבה פרטי דינים, ובוודאי מן הראוי לכל אחד לוותר בכגון זה לשכניו, וכמאמרם ז"ל ואהבת לרעך כמוך זה כלל גדול בתורה, דעלך סני לחברך לא תעביד, ולא חרבה ירושלים אלא מפני שהעמידו דבריהם על דין תורה. והחכם עיניו בראשו לראות בטובתם של השכנים, ובזה ישרור שלום ושלווה ביניהם כל הימים.

לקראת סוף הדיון הבהיר הנתבע חלק מדרישותיו במקרה שיסכים לחתום:

הנתבע: אם הוא היה אומר שהוא יגור בדירה זה משהו אחר. במקרה שבית הדין יחליט לכוף אותי, אני רוצה שהוא יפסוק שגם נזקי גרמא הוא צריך לשלם. אני מבקש שבית הדין יציין שני דברים: הוא יהיה חייב לחתום לי, והוא יצטרך לשלם כל נזקי הגרמא. כל קלקול שיהיה במשך העבודה ברכוש שלי הוא באחריותו. שלא יהיו טענות שמשהו היה כבר ישן וחלוד ולכן לא צריך לשלם עליו.

אם תהיה הסכמה, שתי הדרישות האלה יקבלו תוקף של פסק דין.

פסק הדין  

משום ועשית הישר והטוב ומשום ואהבת לרעך כמוך על הנתבע לנסות להגיע להסכם עם התובע ולאפשר את הבנייה על הגג.

ההסכם יכלול גם את הנושאים הבאים:

א. פיקוח הנדסי מקצועי שימנע כל נזק לבניין.

ב. התחייבות לבנייה בהתחשבות מקסימלית בדיירים.

ג. תשלום על שטח הגג כנהוג בביתר עילית.

ד. הסכמה בעניין הבעלות על הגג החדש.

ה. התחייבות לתשלום ולתיקון כל נזק שעלול להיגרם אפילו בגרמא.

ו. התחייבות לאשר לנתבע להרחיב גם הוא את ביתו אם ירצה בכך.

ועל כך באנו על החתום, ט' בשבט תשפ"ב

הרב שלמה לוי                                                 הרב עזרא ביק

תגיות