בס"ד


מס. סידורי:14050

חובות שהשוכר לא שילם

שם בית דין:שדרות
דיינים:
הרב פנדל דוד
הרב טוויל דרור
הרב בן יאיר שלמה
תקציר:
פסק הדין:
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך: ג' אלול תשפ"ב

      תיק מספר: 143

פסק דין

בענין שבין התובע: ראובן 

לבין הנתבע: שמעון 

טענות התובע:

ראובן השכיר דירה לשמעון ע"פ חוזה, מתאריך 1/8/20 [למנינם] למשך שנה תמורת שכ"ד של 2,300 ₪ לחודש. בחוזה כתוב ששמעון צריך לשלם ארנונה וחשמל גם על התקופה שלפני התאריך הנ"ל, מחודש מאי, כיון שהוא כבר היה גר בדירה לפני כן ללא חוזה חתום, הדבר היה בהסכמת ראובן.

בחודש ינואר 2021 [למנינם] שמעון הכניס לדירה שוכרים אחרים אע"פ שלא קיבל רשות לכך, משום שלא יכל לשלם את השכירות והשמעון לעזוב ולהביא מישהו אחר. הדיירים החדשים סידרו את החשבון מול ראובן בנפרד ולכן ראובן לא דורש משמעון את שכר הדירה בחודשים שלאחר חודש ינואר. 

למעשה, שמעון חייב לשלם עבור חמישה חדשים, מאוגוסט ועד ינואר. שכר הדירה עבור חודשים אלו עולה לסך של 11,500 ₪. בפועל הוא שילם 4,000 ₪ בלבד, התביעה היא על יתרת התשלום בסך של  7,500 ₪.

בנוסף, שמעון חתום על חוזה ובו התחייבות לשלם את החשמל ואת הארנונה של הדירה, מזמן שנכנס, כלומר, מחודש מאי 2020 ועד ינואר 2021 [למנינם].

בפועל, נשארו חובות של חשמל וארנונה (עד ינואר 21 למנינם) שלא שולמו, בסכום של 1,725 ₪ עבור חשמל וסכום של 1,766 ₪ עבור ארנונה.

כמה חודשים לאחר ששמעון עזב את הדירה, ראובן מצא את המקלחון שפורק מהדירה מחוץ לבית, שבור. וידית של אחת הדלתות נמצאה שבורה.

ראובן תובע את יתרת התשלום עבור שכר הדירה, ואת יתרות החוב עבור תשלומי החשמל והמים. בנוסף הוא תובע את תיקון המקלחון והידית. עלות המקלחון היתה 860 ₪ ותיקון הידית עלה 150 ₪.

סה"כ 12,000 ₪. 

טענות הנתבע:

אני מודה שאני צריך לשלם עבור שכר הדירה אך אין בידי את כל הסכום כרגע. אני מוכן לשלם בתשלומים. לגבי תשלומי החשמל והארנונה, אני לא יודע את הסכום הכולל אבל אני מודה שאני צריך לשלם חלק. יתכן שהסכומים האלו מייצגים את האמת אך לא ברור לי. 

לגבי הידית, אני לא שברתי אותה ולא את המקלחון. קיבלתי רשות מראובן לפרק את המקלחון אך לא הוצאתי אותו מהדירה. אולי הדיירים שנכנסו אחרי הוציאו אותו והוא נשבר בתקופת שכירותם.

אני מבקש לפרוס את התשלום ולהתחיל לשלם רק מחודש מאי כיון שמצבי הכלכלי דחוק.

פסק הדין:

במהלך הדיון הדיינים הציעו לבעלי הדין לעשות פשרה על גובה החוב ועל אופן פריסת התשלומים שני הצדדים הסכימו לכך ואף עשו קנין על הפשרה. להלן סיכום עקרונות הפשרה.

הנתבע מודה על חוב התשלום של השכירות. גם על תשלום החשמל והארנונה הוא מודה שהוא חייב אע"פ שאינו בטוח לגבי הסכום. הסכום תואם בערך את סכום החשמל והארנונה שמשלמים על דירה כזו בזמן שהוא היה בה, ממאי ועד ינואר, לכן עליו לשלם את סכום השכירות ואת סכום החשמל והארנונה במילואם.

לגבי המקלחות והידית, הצדדים הסכימו שהנתבע ישלם עבורם 300 ₪. 

התשלום יתפרס על פני 11 חדשים, ויתחיל מחודש מאי 2022 [למנינם].

לכן, על הנתבע לשלם סכום של 11,300 ₪. התשלום יחולק בשוה ל-11 חדשים. התשלום הראשון יתחיל בחודש מאי 2022 [למנינם].

החלטה:

שמעון ישלם לראובן 11,300 ₪. הסכום יועבר בתשלומים של 1,000 ₪ למשך 11 חודשים ותשלום של 300 ₪ בחודש ה12 מתחילת התשלומים. בכל חודש החל מתאריך 10/5/22 [למנינם] עד לתאריך 10/3/23 [למנינם] שמעון ישלם לראובן תשלום בסך של 1,000 ₪ ובתאריך 10/4/23 [למנינם] שמעון יעביר לראובן תשלום בסך של 300 ₪.

 'והאמת והשלום אהבו'

_________   __________     __________

הרב דוד פנדל   הרב דרור טויל, אב"ד     הרב שלמה בן יאיר