בס"ד


מס. סידורי:14046

שכר לימוד

שם בית דין:קרית אתא - לכתחילה
דיינים:
הרב דניאל אליהו
תקציר:
הצדדים נחלקו בניהם בעניין שעות ותוספות לשכר לימוד, אם מגיעים לתובע או לא. בעיקר הדברים התובע טוען שמגיע לו שכר לפי תנאי משרד החינוך. הנתבע טוען שאמר לתובע לחתום על מסמך המשנה את תנאי ההעסקה, והתובע סירב.
פסק הדין:
הנתבע חייב לשלם לתובע ע"פ תעריף משרד החינוך, כולל חופשות והפרשות הקבועות בחוק, אך אינו חייב לשלם קרן השתלמות, אותה אין חובה בחוק להפריש.
סה"כ חייב לשלם 28418 ש"ח
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך: י"ח שבט תשפ"ג

בס"ד, י"ח שבט תשפ"ג

פסק דין בעניין שבין:

התובע : א'

הנתבע: ב'

החלטה - פסק דין

א. סיכום טענות הצדדים

לפני הגיעו הצדדים וחתמו על שטר הבוררות וקיבלו קניין כדין.

התובע תובע שכר עבור הפרשים עבור תשלום שעתי של לימוד פרונטלי שלטענת התובע מגיע לו  64.66  לשעה.  לעומת  40  ש"ח לדעת הנתבע.

גם לגבי מספר השעות החייבות יש ויכוח בין הצדדים - לדעת התובע מגיע לו  336   שעות, לעומת זאת הנתבע ש ילם עבור  144  שעות.

בנוסף ישנם תנאים והפרשות על סך   9052  שתובע מבקש, לעומת הנתבע שאינו רואה כלל מקום לתשלומים אלו.

בעניין ש"ש לטענת תובע מגיע לו  144  ש"ש לא כולל חופשות וחגים שאותם הוא מסרב לשלם לו. הנתבע שילם עבור  92  ש"ש כי לטענתו לא מגיע לתובע עבור חופשות וחגים.

לגבי התעריף לשעה אין כל ויכוח 82.87) .  לשעה). 

התביעה הסופי הוא 31,245 ש"ח.

דיון

ב. שכר על השעות הנוספות שעבד

איתא בשולחן ערוך חושן משפט הלכות מקח וממכר סימן רכ"א, וז"ל:

המבקש לקנות מחבירו מקח, מוכר אומר:  במאתים אני מוכר לך, והלוקח אומר: איני לוקח אלא במנה, והלך זה לביתו וזה לביתו, ואחר כך נתקבצו ומשך זה החפץ סתם, אם המוכר הוא שתבע הלוקח ונתן לו החפץ, אינו נותן אלא מנה. ואם הלוקח הוא שבא ומשך החפץ סתם, חייב ליתן ר'.

מדברי השו"ע הנ"ל אנו רואים כאשר ישנו ויכוח בין הצדדים על גובה סכום מקח או על דבר ממוני אם אחד  מהצדדים חזר בשתיקה ומשך את החפץ עליו לשלם כמו שדרש הצד השני.

כתב בכסף קודשים על אתר, שכאשר אמר המשכיר לשוכר שלא יוכל להמשיך להשכיר את הבית רק במחיר  גבוה ואם לא יצא מהבית, והשוכר לא מחה, חייב הוא לשלם את השכר שביקש המשכיר.

בנידון דידן בשעה שנתבע אמר לתובע שיחתום על המסמך שנחשב ודאי להרעת תנאים, התובע הביע התנגדות, ואף על פי שהוא עבד את השעות הנ"ל אין זה נחשב כהסכמה היות שבעת מעשה הוא מחה ולא הסכים לחתום  על המסמך הזה. ודבר זה נלמד מדברי כסף הקודשים הנ"ל שדווקא בשתיקה נחשב כהסכמה. [עוד יש לומר שאף אם היה חותם על המסמך לא היה תוקף הלכתי לחתימה היות שעל פי דין המלכות (ע"פ החוק) אף אם העובד חותם על ויתור של תנאיו אין בכך כלום. (אף על פי שעל ההלכה "כל תנאי שבממון קיים"    היות שבני במדינה תקנו תקנה טובה לפני המדינה לא נחשב כחוק שהוא נגד דין תורה ע"פ דברי הרמ"א בשם הרשב"א סימן שס"ט) כן פסק בספר העמוד הימיני הרב שאול ישראלי זצ"ל וכן בש ו"ת עטרת דבורה סימן ל"ח ובספר מקצוע לתורה סימן ע"ג סקכ"ה לרב אריה צינץ זצ"ל.]

עוד יש לומר היות שנתבע דרש שתובע יחתום והוא לא חתם, כאשר הנתבע לא מחה ואף כשנודע שלא מקבל עבור כל השעות דאג לשלם לו (לפי התנאים לשיטתו) לכן ודאי נראה שדין הכא שהנתבע הוא שחזר למקח.  לכן על הנתבע היה לא לאפשר לתובע לעבוד את השעות הנ"ל אא"כ יחתום על המסמך.

אי לכך הדבר היה נוח לנתבע שהתובע עובד וממלא את כל השעות. ברם לימוד שעות אלו ע"י התובע לא מהווה כל  הסכמה לתנאים שהציב הנתבע במסמך דלעיל.

ואפילו אילו היה מוחה בתובע לא לעבוד ובכל זאת היה עובד היה צריך לשלם לו כדין יורד לשדה חבירו שלא  ברשות כמו שכתב בשולחן ערוך חושן משפט הלכות גזילה סימן שעה סעיף א:

"היורד לתוך שדה חבירו שלא ברשות ונטעה, אם היתה שדה העשויה ליטע, אומדין כמה אדם רוצה ליתן בשדה  זו לנוטעה, ונוטל מבעל השדה"

וכאן בנדון דידן ודאי לימוד הילדים נחשב כשדה העשויה ליטע.

אי לכך הנראה בעליל שעל הנתבע לשלם את כל השעות שעבד התובע על פי תעריף המקובל ממשרד החינוך  שהינו 64.66 לשעה.

ג. לעניין חופשים והפרשות של מעביד.

בשולחן ערוך חושן משפט הלכות שכירות פועלים סימן  שלא סעיף ב' נפסקו וזה לשונו:

 מקום שנהגו לזון, יזון? לספק  בגרוגרות או בתמרים וכיוצא בהם, יספק? הכל כמנהג המדינה .

מדברי השלחן ערוך אנו לומדים שכל עיניני הטבות לעובדים נקבע ע"י בני המדינה והיות שעל פי חוקי המדינה חייב המעסיק להפריש פנסיה פיצויים וקופת גמל. ברם אין לחייב את המעסיק לשלם עבור קרן ההשתלמות היות שאין חובת החוק על כך.

לכן אין לחייב את הנתבע את סך 2,827 ש"ח.

בעניין תשלום עבור החופשות יש לחייב את הנתבע מהטעם האמור לעיל של דין מנהג המדינה שחייב המעסיק  לשלם חופשה.

ד. סיכום והחלטה: 

1. היות והתובע לא חתם על טופס ויתור מאידך גיסא הנתבע עקב אי חתימתו של התובע לא מנע את עבודתו אלא נתן לו להמשיך (וכ"ש שלא רצה וגם לא היה בידו לפטרן) חייב הוא לשלם לתובע על פי מנהג המדינה ועל פי תעריף משרד החינוך.

2.  הנתבע חייב לשלם לתובע 26,499 ש"ח.

3. עוד חייב לשלם לתובע 1919.04 ש"ח מדין הודעת בעל דין שמודה הוא שעדיין לא שילם.

4.  ס"ה תשלום לתובע 28,418 

5.  זה מלבד התשלום שכבר שילם בפועל על סך 11,465 ש"ח.

6.  התשלום יעבור לתובע תוך 30 יום מיום מתן פסק הדין.


האמת והשלום אהבו.

הרב אליהו דניאל דיין , ובורר.

תגיות