בס"ד


מס. סידורי:14037

חלוקת קצבאות ילדים במשמורת משותפת

שם בית דין:אזורי ירושלים
דיינים:
הרב אושינסקי יצחק
הרב קאהן מאיר
הרב שטיינהויז יעקב מ'
תקציר:
פסק הדין:
במשמרת משותפת, קצבת הילדים שתתקבל מהמוסד לביטוח לאומי תחולק בשווה בין שני ההורים.
נושאים הנידונים בפסק:
תאריך: כ"ו טבת תשפ"א

תיק ‏1210809/10

המבקש: פלוני (ע"י ב"כ עו"ד יוסי הרשקוביץ)

נגד

המשיבה: פלונית (ע"י ב"כ עו"ד מאיר שכטר ועו"ד גיתית נחליאל)

החלטה

התקבלה תגובת המשיבה לבקשת המבקש לחלוקת קצבאות הילדים במסגרת המשמורת המשותפת. 

וראו פסיקת מזונות ילדים שבמסגרת פסק הדין מיום י' בכסלו תשפ"א (26.11.20), אף במצב של משמורת משותפת, כאשר שם לא התייחס בית הדין באשר לחלוקת דמי קצבאות ילדים המוענקות על ידי המוסד לביטוח לאומי, משום שלא נדרשנו לכך.  

ובכן, לאחר העיון, לא נמצאה בתגובת האם עילה מוצדקת שלא לחלוק את קצבאות המוסד לביטוח לאומי לדמי מזונות ילדים, בשווה בין ההורים, במסגרת משמורת משותפת, וכן מקובל בפסיקה, והדבר עולה עם עקרונות הצדק וההגינות, שהרי הקצבאות של המוסד לביטוח לאומי מיועדות עבור החזקת הילדים, ושני ההורים מחזיקים את הילדים בשווה פחות או יותר.  

נציין כי כמקובל בפסיקת בתי הדין הרבניים ואף בפסיקות בתי המשפט, אף מענקי קורונה מאת המוסד לביטוח לאומי, מתחלקים בשווה בין ההורים. 

ונעיר עוד - חוק המוסד לביטוח לאומי (באשר להענקת קצבאות ילדים וכן מענקי קורונה) לא קובע למי שייכת הקצבה (שהרי זו החלטה שיפוטית), אלא רק קובע למי עליו, כגוף ציבורי, להעביר את הקצבה (שהרי המוסד לביטוח לאומי זקוק לכתובת ספציפית אליה יוכל להעביר את הקצבה), ולאחר שהוא מעביר ישירות לגוף אליו הוא נדרש להעביר (קצבת ילדים מועברת לאם), יתכן וחלק מהקצבה יועבר מהאם לידי האב, כפי החלטת הערכאה השיפוטית. 

לאור כל האמור, ומאחר ומדובר במשמורת משותפת, קצבת הילדים שתתקבל מהמוסד לביטוח לאומי תחולק בשווה בין שני ההורים, ורשאי האב לקזז מתוך דמי המזונות את מחצית סך הקצבה הנ"ל. 

ניתן לפרסם לאחר השמטת פרטים מזהים.

ניתן ביום כ"ו בטבת התשפ"א (10/01/2021).

הרב יצחק אושינסקי – אב"ד              הרב מאיר קאהן              הרב יעקב מ' שטיינהויז

עותק זה עשוי להכיל שינויי ותיקוני עריכה